Mannen aan de kant! Vrouwen veroveren de wereld van speciaalbier!

Victor Kuppers Blog Leave a Comment

Bier een mannending? Ja, nog steeds. Maar de vrouwen komen eraan! Uit onderzoek van Beer in a Box blijkt tot nu toe dat de kennis van vrouwen op het gebied van speciaalbier groeit. Na een tussentijdse analyse van de data van Dé Grote Bier Quiz (met meer dan 1000 deelnemers die 20 vragen beantwoordden) blijkt dat vrouwen gemiddeld bijna net zo goed scoren als hun mannelijke tegenhangers. Het verschil is nog minder dan 1 punt (0,85 om precies te zijn). In een aantal provincies scoren ze zelfs gemiddeld beter dan mannen!

Vrouwen stonden aan de bakermat van bier

Dat vrouwen steeds meer interesse krijgen voor speciaalbier is in feite niet zo raar. Ze stonden namelijk aan de bakermat van bier! In oude beschavingen brouwden vrouwen al voor hun familie en stam. Wat overbleef werd verkocht aan stammen rondom hen. Bier in het oude Egypte werd louter en alleen gebrouwen en verkocht door vrouwen. En toen de VS werden gekoloniseerd waren de dames degene die het bier brouwden. Tot zover de geschiedenisles. Snel terug naar vandaag de dag.

Huidige trend: vrouwen houden steeds meer van speciaalbier

De trend dat vrouwen steeds meer van speciaalbier houden is onmiskenbaar. Waar vrouwen voorheen gezien werden als liefhebbers van wijn, zien we de laatste jaren dat ze steeds vaker een speciaalbier prefereren. Dit blijkt ook uit onderzoek van Nederlandse Brouwers die in 2016 al concludeerden dat er niet alleen steeds meer verscheidenheid is in het aanbod van speciaalbieren, maar dat deze ook steeds vaker ontdekt worden door vrouwen. Opvallend detail daarbij is dat vrouwen ook nog eens meer geneigd zijn om nieuwe bieren te proberen (51% vrouw vs 37% man).

De stem van de vrouw in bierland klinkt steeds luider

Vrouwen laten zich dus steeds meer horen. Maar wie zijn die baanbrekers dan? Nou, ze manifesteren zich niet alleen op het gebied van brouwen (Gebrouwen door Vrouwen, The Sisters Brewery en Tasty Lady), maar ook op het gebied van bloggen, publiceren en instagrammen. Armand Haan, mede-oprichter zegt: “Zo volgen wij als ondernemers achter Beer in a Box al jaren Fiona de Lange (zytholoog = bierkundige en internationaal biersommelier), Yvonne van Houtum van Bierliefde en Amanda van Speciaalbiertjesblog. De manier waarop zij met bier bezig zijn is een inspiratie voor iedereen en we volgen ze dan ook op de voet”.

Vrouwen ook steeds meer geinteresseerd in bierabonnement

“Sinds twee jaar bieden we met Beer in a Box een abonnement op speciaalbier aan. En om heel eerlijk te zijn hadden we geen idee of dit ook in de smaak van vrouwen zou vallen”. Aan het woord is mede-oprichter Victor Küppers. “In eerste instantie richtten we ons ook echt op mannen. Maar al snel leerden we door de vele fanatieke vrouwelijke fans dat het ontdekken van speciaalbier ook bij hun in de smaak valt! Daarnaast zijn vrouwen vooral ook geinteresseerd in de CadeauBox, het ideale cadeau om een liefhebber nog meer speciaalbier te laten ontdekken. Op dit moment is ongeveer 15% van het klantenbestand van Beer in a Box vrouw. Bij de eenmalige aankopen is het aandeel vrouw zelfs 40%!”.

Over de Grote Bier Quiz

De Grote Bier Quiz is een initiatief van Beer in a Box, dé online bierspecialist van Nederland. “Wij willen met met deze quiz laten zien dat bier zo ontzettend leuk is en dat er nog zoveel over te leren is”, aldus Tim Remmerswaal. “Daarnaast is het voor ons een laagdrempelige manier om in contact te komen met speciaalbierliefhebbers, die door deelname aan de quiz niet alleen kans maken op een mooie prijs, maar onderweg hopelijk ook nieuwe dingen leren van de quiz. De Quiz staat nog tot en met eind april open. Begin mei worden de prijswinnaars bekend gemaakt”. Deelname aan de De Grote Bier Quiz is nog steeds mogelijk!

Over Beer in a Box

Beer in a Box is opgericht in 2015 en is sinds die tijd een snel groeiende bierspecialist die haar klanten om de twee maanden voorziet van een volledig nieuwe Box vol met zes of twaalf exclusieve speciaalbieren. De abonnees weten niet welke bieren in het pakket zitten. Dit is onderdeel van het concept. Zo leren honderden liefhebbers nieuwe bieren ontdekken. De Boxen bevatten niet alleen mooie bieren, maar ook beschrijvingen van het bier en de brouwer, aangevuld met recepten. De missie is Nederland (en straks Europa) in contact te brengen met alle heerlijke geuren en smaken die de aanstormende nationale en internationale brouwers maken. De ondernemers achter de Beer doen alles zelf. Van de selectie en inkoop van de bieren, tot aan het inpakken en versturen van de pakketten uit het eigen magazijn in Alkmaar. Beer in a Box was onlangs verkozen als een van de startups die Prins Constantijn mocht vergezellen naar het New Dutch Wave huis waar Nederlands tech talent zich mocht presenteren aan de Amerikaanse markt tijdens de SxSW 2017 in Austin.

Copyright image by Alexandre Dulaunoy. License: Creative Commons License

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *