Kijkje achter de schermen: alle data van de Beer in a Box crowdfunding campagne

timremmerswaal Blog Leave a Comment

De vijfde week van onze crowdfunding campagne is nu officeel AAN. Officieus ook. We zitten al over de helft qua doorlooptijd en er hebben al zo’n 90 mensen geïnvesteerd! Daarmee hebben we al bijna vijftig duizend euro opgehaald. Dat is 1/2 van onze minimale financieringsbehoefte. Hier ben ik enorm trots op en blij mee! Maar toch bekruipt me het gevoel dat we er nog lang niet zijn. En dat het best lastig is om de noodzaak van “juist nu investeren” duidelijk te krijgen. Vorige keer schreef ik over waarom we überhaupt geld nodig hebben en waarom we dit niet gewoon bij een bank lenen. Nu wil ik heel graag de echte cijfers van een crowdfunding campagne met je delen. Dus alle online marketeers en telraam specialisten opgelet 🙂

 

“CrowdAboutNow helpt ondernemers om hun netwerk te vinden en te activeren. Samen kunnen we mooie plannen waarmaken.”

Dat is een mooie slogan van CrowdAboutNow! Hiermee raken ze de kern van hoe wij de campagne ervaren. Een crowdfunding campagne is echt iets totaal anders dan een normale campagne. Want normaal gesproken voeren we campagne voor de producten van Beer in a Box. Vertellen we hoe de Beer de beste bieren selecteert waarom je bij hem een pakket met prachtige bieren moet bestellen. En dat gaat ons prima af. Van de 100 mensen die in onze shop komen kopen er 10 mensen een pakket. Dat zijn conversie cijfers die we nog nooit eerder hebben gezien in de verzekeringswereld 🙂

Maar wat maakt een crowdfunding campagne dan zo anders?
Ik zie het je denken. Nou… met crowdfunding verkopen we geen product waar je de dag erna al van kan genieten. We verkopen een lening en een belofte. Een lening waarbij wij beloven er alles aan te gaan doen een mooi rendement terug te geven. En zoals ik de vorige keer al schreef, geven we dit rendement liever aan de mensen die dichtbij staan, die dezelfde liefde hebben voor speciaalbier of mede-ondernemers die weten hoe het is om groei-geld nodig te hebben.

Want “Investeren met betrokkenheid, dat is waar crowdfunding over gaat.” Aldus CrowdAboutNow.

Helemaal waar. Maar het is ook heel erg moeilijk om om geld te vragen bij een bekende. Want we weten dat crowdfunding gekenmerkt is als een ‘risicovolle lening’. En we weten ook dat iedereen hard werkt voor zijn of haar geld. En waarom zouden ze die zuur verdiende euro’s dan in onze onderneming moeten stoppen? En het ergste is dan ook nog dat er een tijdslimiet op zit. We kunnen niet nog rustig een paar maandjes wachten. Het moet zo snel mogelijk, want anders halen we ons minimale bedrag niet en wordt alles teruggestort.

To sum this up;
We verkopen dus geen product of dienst waar je meteen van profiteert, maar hebben wel asap jouw geld nodig! En dat dan verpakken in een niet te opdringerige manier, voorzien van relevantie en noodzaak. Dat is best een leuke uitdaging!

En dan nu het grote cijfer alert!
Zoals beloofd deel ik in deze post ook de echte cijfers, de harde data van een crowdfunding campagne, vol met inzichten uit onze Facebook campagne en site analytics.

De algemene cijfers van onze crowdfunding video:

Dit geeft een redelijk beeld hoeveel mensen de video bekijken. Leuk om te zien dat bijna 85% de video kijkt zonder geluid aan te zetten. Het is dus niet voor niets dat we er een ondertitel bij hebben gezet 😉

 

De post over onze crowdfunding campagne inclusief de video:

Wat hier opvalt is dat er heel erg positief gereageerd wordt op de post. Naast het enorme bereik hebben er 482 mensen een opmerking, reaction (like, smile etc) geplaatst en/of gedeeld. Dit zorgt voor extra ‘gratis’ bereik.

 

Wie ziet de video het meest:

Hierboven is duidelijk te zien wie de grootste doelgroep van de Beer is.

 

Een algemene update over de campagne:

Hier is goed te zien dat video voor veel meer activiteit zorgt binnen Facebook t.o.v. tekst en losse foto’s. Maar ook deze genereert in verhouding heel veel kliks. Bijna 3% klikt zelfs op de link naar onze sites.

 

De analytics achter onze site:
Dit is de top 10 van pagina’s op www.beerinabox.nl de afgelopen maand. Onze eigen crowdfund pagina staat met stip bovenaan. De bounce rate is netjes. De gemiddelde tijd op de pagina ook.

 

En dit is de verdeling naar kanalen tijdens deze campagne:

Zoals je kan zien is er een mooie verdeling tussen social, direct en organic. Referral is nog relatief laag. Terwijl er wel super leuke artikelen zijn geschreven op o.a. Business Insider.

 

Heb je tips / opmerkingen?
Dan hoor ik ze graag!
Tim

… en nu snel door met alle voorbereidingen van onze nieuwe box met bieren voor onze vaste klanten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *