Wie bepaalt eigenlijk welk speciaalbier in de Box komt?

Victor Kuppers Blog Leave a Comment

Terwijl Beer in a Box groeit wordt het steeds moeilijker om al het bier zelf te proeven. En dat is lastig als je belooft dat iedereen een Box kan bestellen die specifiek op zijn of haar smaak is afgestemd. We liepen daar vooral een paar maanden geleden tegenaan. Steeds meer brouwers wisten ons te vinden (nog steeds) en de hoeveelheid speciaalbier bleef zich opstapelen. Totdat het echt niet langer kon. We stoften een oud concept af en doften het op tot een prachtige vehikel dat ons helpt de allerbeste selecties voor onze klanten te maken. Lees hier het verhaal over het ontstaan van het Smaakpanel.

Maar eerst twee jaar terug! 

Het idee om een Smaakpanel te starten ontstond eigenlijk al twee jaar terug. Maar ondanks een ronkende start en fantastische video over de 3 “winnaars” die plaats mochten nemen in het panel, was het concept geen lang leven beschoren. Het bleek operationeel een uitdaging te zijn om de bieren te verzamelen en bij de Smaakpanelleden te krijgen. Daarnaast was ons platform helemaal niet klaar om de reviews van de Smaakpanelleden te registreren. Kortom, leuk geprobeerd, maar snel de focus op iets anders.

Fast forward two years: de Grote Bier Quiz triggert! 

De allerbelangrijkste reden om het concept van het Smaakprofiel weer eens af te stoffen was een combinatie van meerdere factoren. We draaiden in mei dit jaar misschien wel onze succesvolste campagne ever: De Grote Bier Quiz. Daar zagen we al heel snel dat er naast een enorme middenmoot, een grote groep van echte speciaalbierkenners boven kwam drijven. Dat is handig! Mensen met kennis van bier. Die weten vast ook wat het is om te proeven. Laten we het ze eens vragen.

Aanmeldingen voor Smaakpanel niet bij te houden, we moeten echt selecteren

We vroegen de 300 beste deelnemers of zin hadden om plaats te nemen in het Smaakpanel. Daar bleek wel animo voorn. Sterker nog, de reacties waren overweldigend. Meer dan een derde reageerde eigenlijk zo enthousiast, dat we nog heel lang hebben moeten wikken en wegen wie er wel en wie er niet in kwam.

Maar wat doet het Smaakpanel?

De belangrijkste taak van het Smaakpanel is proeven, beschrijven en waarderen. En vooral dat laatste is een belangrijke. Is dit een Box waardig bier? En waarom? In augustus ging de eerste Smaakpanel Box eruit. Niks groots. Twee bier plus een grapje. Inclusief drukwerk met de vraag of ze het op een speciale pagina bij wilden houden wat ze van het bier vonden. De input was bizar. Alle bieren werden meerdere keren gereviewed waardoor we een supergoed beeld hebben gekregen van de kwaliteit van het bier. Hiermee wordt niet alleen het selectieproces makkelijker. Zodoende halen we ook in 1 x alle goede data binnen, inclusief supergave omschrijvingen. Win win!
“Een frisse IPA die de Belgische brouwcultuur combineert met het gebruik van Amerikaanse hoppen. Doordat er maar liefst 7 verschillende hopsoorten inzitten, heeft dit bier een scherp, hangende bitter die zelfs na de afdronk nog blijft natintelen op je tong. Voor IPA-liefhebbers een must-try!”
Quote van een Smaakpanel lid

Maar het Smaakpanel wordt meer

Het Smaakpanel wordt de Smaak backbone van Beer in a Box. En dat vraagt om nieuwe manieren van samenwerken. Zo hebben we al een aantal Smaakpanellers in het echt ontmoet. Maar we spelen met het idee om ze eens uit te nodigen voor een borrel in het Beer in a Box HQ. Gewoon om elkaar te leren kennen, te socializen en onze bierervaringen onder het genot van een biertje te delen. Kunnen we mooi afspreken in onze nieuwe nieuwe WhatsApp groep. Want bier drinken doe je het liefste wel volgens je eigen smaak, maar het liefst wel met mooie mensen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *